دکتر افشان شیرکوند در گفت وگو با ایسنا علوم پزشکی تهران:
وبینار مدرسه تابستانی لیزر بستری برای رشد و پیشرفت لیزر در پزشکی بود
ایسنا علوم پزشکی تهران – دکتر افشان شیرکوند، پژوهشگر گروه لیزر پزشکی، مرکز تحقیقات لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران و عضو هیات علمی و هیات اجرایی وبینار مدرسه تابستانی لیزر، اظهار کرد: وبینار مدرسه تابستانی لیزر با هدف تدوین، پیشنهاد، پیگیری و اجرایی شد که مباحثی که در این علوم جایگاه دارد، مرور شود و اطلاعات به روز در این زمینه تبادل گردد، معتقدم این وبینار بستری برای رشد و پیشرفت لیزر در پزشکی را فراهم آورد.
متن کامل گفت وگو ایسنا علوم پزشکی تهران با دکتر افشان شیرکوند را می خوانید:
وبینار مدرسه تابستانی لیزر که به مدت 6 روز برگزار شد را چگونه ارزیابی میکنید؟
منطقی و درست این است که ببینیم مجموعه شرکت کنندگان و همچنین اساتیدی که در این وبینار ارائه داشتند چه ارزیابی داشتند. ممکن است آنچه ما به عنوان تیم اجرایی و علمی می بینیم با دید کسی که در این برنامه شرکت می کند و مخاطب برنامه است متفاوت باشد. اما من ارزیابی مثبتی از این وبینار دارم. با توجه به آنکه در شرایط کرونایی قرار داریم، فاصله گذاری های اجتماعی و عمل به مسئولیت های اجتماعی برای جلوگیری از همه گیری بیشتر این ویروس لازم است. اما این مساله نباید ما را از بازآموزی ها، شرکت در مجامع علمی، سمینار ها، برنامه های آموزشی و به روز کردن دانسته های علمی مان بازدارد. بنابراین برنامه شش روزه ای که برای آن مطالب متنوعی درباره لیزر و بیومدیکال فوتونیک سخنران دعوت، و همچنین برای آن برنامه ریزی می شود را مثبت ارزیابی می کنم.
برگزاری برنامه مدرسه لیزر به صورت مجازی بر کیفیت برنامه ها چه تاثیری داشت؟
اینکه ما مدرسه لیزر و بیومدیکال فوتونیک را به صورت مجازی و وبینار برگزار کردیم به این معنی نیست که در کیفیت علمی برنامه اثر خاصی می گذارد. ممکن است محدودیت های اینترنت بر روی انتقال و دریافت سیگنال صدا یا تصویر ما به عنوان برگزار کننده، شرکت کننده ها یا اساتیدی که از مناطق مختلف به ما می پیوندند تاثیر بگذارد، اما ما برگزار کنندگان واقعا فکر می کردیم می خواهیم برای یک برنامه مدرسه تابستانی حضوری برنامه ریزی کنیم. کارها به صورت شرایط قبل از کرونا انجام شد؛ سعی کردیم واحد کمیته علمی ارتباط منظم داشته باشد، دعوت سخنران ها، پیشنهاد سخنران ها با نظارت راس کمیته علمی صورت می گرفت. هنگام تصمیم گرفتن برای برنامه های اجرایی، دعوت ها، برنامه ها، تماس ها، راهنمایی و پشتیبانی وبینار برای شرکت کننده ها و … زمان گذاشته شد. این جلسات به صورت حضوری و رو در رو انجام نشد اما با همان وسواس و دقت برنامه حضوری پیگیری شد و سعی کردیم نکته ای نماند که در کل برنامه اختلال ایجاد کند.
چه میزان از این وبیناراستقبال شد؟
از زمان همه گیری ویروس کرونا، برای اینکه زنجیره این بیماری قطع شود، در همه جای دنیا برنامه های حضوری کنسل شد و جای خود را به وبینارها داد. در این شرایط برای یک فرد علاقهمند این امکان وجود داشت که در در وبینارهای متعددی در جاهای مختلف دنیا شرکت کند. شرکت در این برنامه ها از نظر هزینه های رفت و آمد، اسکان و سایر هزینه ها مقرون به صرفه تر بوده است؛ حتی هزینه های ثبت نام در برنامه ها هم که خرج برگزاری آنها می شد حذف شد. بنابراین من در محل کار خود، منزل یا هرجای دیگری می توانم با استفاده از اپلیکیشن های وبیناری گوشی هوشمند خود در تعداد زیادی وبینار شرکت کنم. شاید اگر کرونا نبود و برنامه حضوری بود، این فرصت نصیب من نمی شد. شاید در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا این گونه وبینارها مورد استقبال قرار بگیرد. چون شما در هرجایی اگر دسترسی به اینترنت داشته باشید می توانید به صحبت ها و مطالب علمی گوش دهید و سوال و جواب کنید.
فکر می کنم این برنامه هم به عنوان اولین مدرسه تابستانی وبیناری که ما توانستیم آن را برگزار کنیم مورد استقبال واقع شد. دست کم تعدادی از همکاران در سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، بعضی همکاران دیگر از مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شبکه ملی لیزرپزشکی در آن شرکت کردند. بعضی اساتید هم دانشجویان و محققانی را که با آنها کار می کردند را ترغیب به شرکت در این وبینار کرده بودند.
از صبح که وبینار شروع می شد تا عصر که جلسات آن به پایان می رسید، از تعداد افراد حاضر در جلسه کم نمی شد. اما مشکلی که ما به کرات در کنگره ها می دیدیم این بود که سالن کنگره خالی می ماند، شرکت کنندگان در فضاهای نمایشگاهی، کافی شاپ یا رستورانی که وابسته به آن کنگره بود به سر می بردند، یا آنکه بر در سالن حضور داشتند اما چرت می زدند یا دقت نمی کردند. اما در وبینار مدرسه تابستانی لیزر حضور افراد چک می شد و افراد می توانستند به طور فعال سوال و جواب کنند. دست کم ما در هر جلسه حدود 30 تا 35 شرکت کننده را داشتیم. این مساله برای یک برنامه وبینار که سابقه آن در ایران نسبت به بقیه جاهای دنیا کمتر و نوپاتر است بسیار نکته مهم و مثبتی است.
در این برنامه محققان، دانشجویان و اساتید بین رشته ای، دانشجویان اساتید مدعو، پزشکان متخصص و کسانی که به نوعی درگیر با مباحث لیزر در پزشکی، بیوفوتونیک و توسعه سیستم های لیزری و فوتونیکی قابل کاربرد در پزشکی حضور داشتند.
این برنامه که جهاد دانشگاهی یکی از بازوهای اجرایی آن بوده، چه نقشی در توسعه علوم پزشکی کشور داشته است؟
برنامه مدرسه تابستانی با این هدف تدوین، پیشنهاد، پیگیری و اجرایی شد که مباحثی که در این علوم جایگاه دارد، مرور شود و اطلاعات به روز در آن تبادل گردد. مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران یک مرکز با سابقه است. قبل از اینکه پژوهشکده باشد مرکز تحقیقات لیزر پزشکی بود و اساتید و متخصصانی که در حوزه بالینی در گروه های مختلف با لیزر فعالیت می کردند و پروژه های تحقیقاتی در دست داشتند، بستری برای رشد و پیشرفت لیزر در پزشکی فراهم آورده بودند. مدرسه هایی از این قبیل با دعوت از اساتیدی که در این رشته فعال هستند، چه در حوزه فیزیک، چه در حوزه فیزیک لیزر و اپتیک و بیوفوتونیک و فوتونیک و چه در رشته های تخصصی پزشکی مثل متخصصین پوست، دندان پزشک، بیماری های دهانی، متخصصان اورولوژی و… حتی متخصصین علوم ژنتیک و سلولی ملکولی حلقه های یک زنجیر خواهند بود. در کارهای بین رشته ای، کارهای تیمی، این پتانسیل وجود دارد که با همکاری و گردهمایی چنین اساتیدی بتوان طرح های نوآورانه ای را مدیریت و برای پیشبرد آنها فعالیت کرد. همچنین شاید بتوانیم با کنار هم گذاشتن طیفی از سخنران هایی مبتنی بر علوم پایه فیزیک و لیزر و بیوفوتونیک با متخصصانی که در زمینه درمان هستند مسائل و مشکلات بالینی را به بخش محققان و اساتید علوم پایه فیزیکی منعکس کنیم تا بتوانیم ابزارها و راه حل های مطمئن تری را برای کمک در زمینه تشخیص و درمان علوم پزشکی و این متخصصان پایه گذاری کنیم و قدمی رو به جلو برداریم.
نظر شما :