مربیان بهداشت در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران آموزش دیدند
ایسنا علوم پزشکی تهران - 15 آبان روز بهداشتیاران مدارس نامیده شده است. برخی معتقدند افرادی که تحت عنوان بهداشتیار در مدارس مشغول به فعالیت هستند آموزشهای لازم در این حوزه را ندیدهاند و همین موضوع باعث مطلوب نبودن سطح بهداشت در مدارس است. جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با هدف بهبود وضعیت سلامت مدارس و دانش آموزان برای مربیان بهداشت مدارس شهر تهران تا کنون چهار دوره رایگان برگزار کرده است.
فعالیت مربیان بهداشت مدارس بیشتر جنبه انضباطی دارد؛ مثل چک کردن ناخن دانشآموزان
رسیدگی به وضعیت سلامت کودکان و نوجوانان از مهمترین حوزههای سلامت و بهداشت است که در سلامت افراد در آینده نقش چشمگیری دارد. مدرسه یکی از مکانهایی که علاوه بر آنکه در شکل گیری شخصیت سالم دانش آموزان نقش مهمی دارد، زمان زیادی از زندگی کودک و نوجوان در آن سپری میشود.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، اهمیت دادن به موضوع بهداشت در مدارس همچنین میتواندعلاوه بر سایر فوایدی که دارد موجب کاهش هزینههای درمانی کشور شود.
دکتر سینا قاسمی معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: مربیان بهداشت در مدارس نقشی کلیدی و خطیر بر عهده دارند، شرح وظایف مربیهای بهداشت در مدارس توجه به عواملی مانند بهداشت و سلامت جسمی و روحی دانشآموزان مثل کنترل شیوع چاقی، آموزش پیرامون بیماریهای زمینهای مانند دیابت یا بیماریهای پرخطری مثل هپاتیت، ایدز ... است. اما وقت آنها فقط صرف فعالیت هایی میشود که چندان در حوزه کاری آنها نیست و بیشتر جنبه انضباطی دارد مثل چک کردن ناخن دانش آموزان. به نظر میآید که اهمیت جایگاه این عزیزان به خوبی درک نشده است. مربیان بهداشت اولین حلقه از زنجیره سلامت یک کشور هستند و میتوانند علاوه بر دانش آموزان، والدین و همکاران خویش را نیز بدرستی آموزش دهند. تحقیقات علمی نشان میدهد که دانش آموزان از مربیان بیشتر از والدین خود حرف شنوی دارند و به توصیههای بهداشتی آنها گوش فرا میدهند.
برای 17 میلیون دانش آموز کمتر از چهار هزار مربی بهداشت وجود دارد
معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران بسیاری از مدارس به ویژه مقاطع متوسطه اول و دوم مربی بهداشت ندارند. تقریبا در مقابل 17 میلیون دانشآموز کمتر از چهار هزار مربی بهداشت در مدارس مشغول به کار هستند. یکی از مشکلات دیگر وجود مربیان بهداشت مدارس ابتدایی این است که تخصص لازم برای انجام این وظایف را ندارند. رابطین سلامت دبیرانی با رشتههای غیر مرتبط هستند که شرایط بهداشتی مدارس را کنترل میکنند.
او افزود: از این رو مشاهده میشود که به وضعیت فیزیکی دانشآموزان از نظر سیستم اسکلتی و ستون فقرات، تغذیه سالم و بیماریهای آنهاو ... کم توجهی میشود. جدی نگرفتن مسایل ایمنی در ساختمان مدارس در برابر زلزله، آتش سوزی، سیل و ... نیز از مهمترین چالشهای بهداشت مدارس است. در چنین وضعیتی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران اخیر تصمیم گرفت با برگزاری دورههای آموزشی برای مربیهای بهداشت مدارس به یاری سلامت و بهداشت در مدارس بشتابد و کمک کند که مربیهای بهداشت اگر تخصص لازم برای انجام وظایف خود را ندارند دست کم بتوانند با فراگیری آموزشهای عمومی موثرتر باشند. این سازمان تا کنون چهار دوره برای مربیهای بهداشت مدارس برگزار کرده که با استقبال این مربیان مواجه شده است.
برای مربیهای بهداشت مدارس چهار دوره برگزار شد
دکتر سیده آسیه رحیمی، متخصص بیماریهای دهان در ارتباط با این دورههای آموزشی نیز توضیح داد: در سال 96- 97 با همکاری دکتر سینا قاسمی معاون آموزشی و آقای حسن بسلانپور معاون پشتیبانی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران و همچنین آقای سعید ملکشی مشاور معاونت سلامت و تندرستی شهر تهران برنامهای تدوین شد و برای هر منطقه از تهران فراخوان داده شد تا مربیهای بهداشت در دورههای جهاد دانشگاهی شرکت کنند.
رحیمی با بیان اینکه حدود 300 نفر به طور میانگین در دورههای ما شرکت کردند ادامه داد: پکیج کاملی در 16 رشته را تهیه شده است. تا الان 4 دوره برای مربیان شهر تهران برگزار کردهایم. این دورهها رایگان بود و هر دوره حدود یک ماه طول کشید.کلاسهای جهاد در هفته یک روز به آموزش مربیهای یک منطقه خاص تعلق داشت. سرفصلهای دورهها شامل بهداشت دهان و دندان، پوست مو، تغذیه و امداد بود که دهان و دندان را شخصا تدریس کردم، دکتر جعفریان از اساتید مجرب دانشگاه تهران مدرس حوزه تغذیه بود، دکتر لیلا عطایی هیات علمی رویان سرفصلهای پوست و مو را تدریس میکردند و بخشهای مرتبط با امداد و اورژانس نیز توسط مدرسان اورژانس مرکز آموزش جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران تدریس میشد.
او در ارتباط با بازخورد این کلاسها توضیح داد: از کلاسها فیلم برداری شد و فیلمها در اختیار معلمها قرار گرفت. طبق نظر سنجی که پس از هر دوره انجام شد شرکتکنندگان از نحوه آموزش اساتید جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با درصد بسیار بالایی راضی بودند. مربیهای بهداشت میگفتند این دورهها باعث شد که ما جرات کار کردن و مداخله پیدا کنیم و من از این بابت خوشحالم. شاید تعداد این مربیها کم بود اما آموزش و پرورش شهر تهران خواستار برگزاری مجازی این دورهها است. مربیها میگفتند ما در این دورهها چیزهایی را یاد گرفتیم که قبلا نمیدانستیم و حمایت مالی این فعالیت ارزشمند فقط از سوی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران بود. به نظر میآید در شرایط کنونی و با پیشرفت پلتفرمهای اینترنتی به راحتی بتوان در قالب دورههای ضمن خدمت این آموزشها را در اختیار مربیهای کل کشور و حتی مناطق محروم قرار داد.
در دوران کرونا اهمیت نقش مربیهای سلامت دوچندان میشود
رحیمی با تاکید بر آنکه آموزش به تنهایی کافی نیست گفت: در حوزه دهان و دندان حدود 90 درصد از فرزندان شش ساله دندانهای شیری پوسیده دارند. ممکن است بعضی خانوادهها بضاعت ترمیم پوسیدگی را نداشته باشند. هدف اصلی ما درمان پوسیدگی یا جلوگیری از به وجود آمدن پوسیدگی است. ما فقط با آموزش نمی توانیم به این هدف برسیم و به یک سری مداخلات مالی در این زمینه نیازمندیم. از این رو با انجام برنامه ریزی تلاش میکنیم که با کمک خیرین و حمایت آنها به هدف اصلی که کاهش سطح پوسیدگی دندان در کشور دست پیدا کنیم.
او در ارتباط با شرایط تحصیلی کنونی دانش آموزان در دوران کرونا نیز افزود: به نظر میرسد که با طولانی شدن قرنطینه و محدودیت بازگشایی مدارس مشکلاتی مثل پوسیدگی دندان یا چاقی در بین دانشآموزان افزایش پیدا کند. اینجاست که اهمیت نقش مربیهای سلامت برای در تماس بودن و آموزشهای لازم که حتی میتواند به صورت مجازی باشد دوچندان میشود.
رحیمی در پایان گفت: امر فرهنگ سازی و پیشگیری یک امر بسیار خطیر، زمانبرو طولانی است. نهادها و سازمانهای مختلف باید با همفکری یکدیگر به آموزش و پرورش در این زمینه کمک کنند تا بتوانیم جامعه سالمتری داشته باشیم. خواهش من این است که در این فضای کرونایی که مباحث پیشگیری اهمیت فراوانی دارد نهادهای مختلف با همکاری با همدیگر کمک کنند تا بتوانیم از سلامت بیشتری در این فضا برخوردار باشیم.
نظر شما :