عضو هیاتعلمی سازمان جهاد دانشگاهی علومپزشکی تهران مطرح کرد
اجازه دهیم دانشآموزان مسائل را با روش خود حل کنند
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی علومپزشکی تهران، دکتر لیلا عطایی در مراسم تقدیر از تیم دانشآموزان دبیرستان دوره اول فرزانگان شهر اسفراین که امروز، پنجشنبه ۹ آذر همزمان با دومین روز دهمین کنکره بینالمللی زخم و ترمیم بافت برگزار شد، اظهار کرد: سخن معروفی از لویی پاستور نقل شده که میگوید در سختترین شرایط کشور خود به آزمایشگاهها و کتابخانهها پناه ببرید.
وی ادامه داد: پژوهشگران همواره به سوالهای «به عنوان پژوهشگر چه اقدامی برای کشور خود کردهام؟» و «من به عنوان پژوهشگر چه اقدامی برای خود کردهام؟» پاسخ دهند. این احتمال وجود دارد هنگامی که در حال پاسخ به سوال نخست هستیم به این نتیجه برسیم که به عنوان پژوهشگر یک اقدام برای بشریت انجام دادهایم.
عضو هیاتعلمی سازمان جهاد دانشگاهی علومپزشکی تهران با بیان اینکه تحقیق در زبان ساده با یک سوال آغاز میشود، گفت: تحقیق در جهت تحقق اهداف شخصی انجام نمیشود بلکه تحقیق برای پاسخ به پرسشی است که دریافتههای علمی و یافتههای بشر پاسخی برای آن وجود ندارد. هنگامی که یک سوال مطرح میشود میتواند در ورای آن یک تحقیق نهفته باشد.
دکتر عطایی با بیان اینکه طرح پرسش در امر تحقیق از اهمیت فراوانی برخوردار است، گفت: یک سیستم آموزشی را تصور کنید که حل مسئله و سوال کردن را به دانشاموزان آموزش میدهد.
وی با اشاره به موفقیت دانشآموزان دبیرستان فرزانگان شهر اسفراین گفت: مدیر این مدرسه توانستهاست روح پرسشگری دانشآموزان خود را پرورش دهد. این مدیر توانسته است که طرح سوال و تحقیقکردن را به دانشآموزان خود آموزش دهد.
عضو هیاتعلمی سازمان جهاد دانشگاهی علومپزشکی تهران گفت: من از تمام فعالان عرصه آموزش و پرورش میخواهم شرایطی را فراهم کنند که دانشآموزان جسارت حل مساله با روشهای خود را داشته باشند. من از تمام فعالان عرصه آموزش و پرورش میخواهم که به دانشآموزان اجازه دهند که مسائل را با روش خود حل کنند و از ارائه راهکارهای از پیشتعیین شده به دانشآموزان خودداری کنند.
دکتر عطایی با بیان اینکه حل مساله به وسیله راهکارهای از پیشتعیین نشده اهمیت دارد، افزود: اگر جسارت حل مساله از دانشآموزان گرفته شود آنها در سنین بزرگسالی برای حل مسائل به سراغ راهکارهای از پیشتعیین شده میروند.
وی با بیان اینکه پژوهش این گروه از دانشآموزان اسفراینی باعث افتخار است، گفت: گزارشی در معاونت پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی منتشر شد.این گزارشگر بیانگر این بود که یک نوجوان اهل کشور اتیوپی با بهرهگرفتن از یک گیاه بومی این کشور توانسته است یک صابون برای حل مشکلات پوستی تولید کند.
عضو هیاتعلمی جهاد دانشکاهی علومپزشکی تهران با اشاره به پژوهش دانشآموزان دبیرستان فرزانگان شهر اسفراین گفت: حضور و پژوهش این تیم باهث افتخار است. پژوهش و اقدام این تیم بیانگر این است که نوجوانان ایرانی میتوانند موثر واقع شوند و مانند نوجوان اهل اتیوپی که به آن اشاره کردم در جهت حل مشکلات پوستی گام بردارند.
نظر شما :