حضور اعضای سازمان در مراسم معارفه معاون وزیر بهداشت/ ادامه راه جهاد دانشگاهی در ایوانک

معاونان و‌مشاوران رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌‌پزشکی تهران در آیین معارفه معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت حضور یافتند.
۱۸ مهر ۱۴۰۳ | ۰۸:۲۴ کد : ۷۶۴۳۳ تاپ خبر اخبار عمومی ودانشگاه
حضور اعضای سازمان در مراسم معارفه معاون وزیر بهداشت/ ادامه راه جهاد دانشگاهی در ایوانک

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌‌پزشکی تهران، دکتر محمدرضا ظفرقندی در آیین معارفه معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت که امروز، سه‌شنبه، ۱۷ مهر ماه در سالن امام جواد(ع) ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: اساس دین، حکمت و فلسفه رسالت انبیا به ویژه حضرت محمد(ص)، ارتقای مکارم اخلاقی در سطح جامعه بوده است و این ارتقای اخلاق بدون همکاری معاونت فرهنگی و دانشجویی با سایر حوزه ها، موفقیت آمیز نخواهد بود.

وی تصریح کرد: اخلاق حرفه ای با توصیه و نصحیت شکوفا نمی شود بلکه باید در دوران تحصیل به تدریج از رفتار و برخورد اساتید، ملکه ذهن و رفتار دانشجویان شود. بعدا همانگونه که استاد با دانشجو و بیمار برخورد کند، دانشجو نیز همین رفتار را با بیمار تکرار می کند.

ظفرقندی ادامه داد: در دوره ای که مسئول دانشگاه علوم پزشکی تهران بودم، یکی از فارغ‌التحصیلان به بنده مراجعه و برای استخدام و فعالیت، ابراز علاقه کرد. وقتی پرونده و وضعیت تحصیلی او در دانشگاه و مدرسه را نگاه کردم، همه نمرات بالا بود اما در پرونده وی نوشته شده بود که با بیماران برخورد تندی دارد از او دلیل این رفتار را سوال کردم که علت آن را تکرار و یادگیری رفتار استادش عنوان کرد.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که اخلاق حرفه ای در عمل باید جاری شود، گفت: در مبحث اخلاق باید به اخلاق حرفه ای و عمومی توجه ویژه ای کنیم. باید به دانشجویان یاد بدهیم که غصه، درد و رنج بیماران و مردم، غصه، درد و رنج آنها هم باشد. باید با همدیگر و همکاران مهربان باشیم و محیط کار، سرشار از الفت و مهربانی باشد.

وی خواستار واگذاری مسئولیت امور فرهنگی و دانشجویی به دانشجویان شد و تاکید کرد: اینکه ما مسئول باشیم و دانشجویان را به اردو، مراسم و فعالیت های ورزشی ببریم، درست نیست بلکه آنها باید مسئول این کارها باشند و ما هم همراهی کنیم. دانشجویان بیشتر دوست دارند که با اساتید خود در فعالیت های فوق برنامه، ورزشی و فرهنگی شرکت کنند که آنجا می شود اثرگذاری کرد و کار باید در مسیر رهرویی انجام شود.

ظفرقندی افزود: یکبار که خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودیم ایشان ابراز خوشحالی کردند از اینکه ما با دانشجویان مان فعالیت های ورزشی و اردویی داشتیم و با آنها همراهی می کردیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت تقویت تعلق ملی بین دانشجویان، خاطرنشان کرد: باید تعلق به این کشور و آب و خاک را در بین دانشجویان تقویت کنیم و یاد بدهیم تا ملکه ذهن آنها شود. این ضعف ماست که دانشجو بعد از اتمام تحصیل، به راحتی وطن خود را ترک کند این مهاجرت ها، سوخت سرمایه است؛ با چه تلاش و زحمتی این سرمایه ها را تولید کرده و پرورش می دهیم بعد میوه و محصول آن نصیب کشور دیگری می شود.

وی تصریح کرد: برای کاهش مهاجرت نخبگان و نیروهای انسانی، باید مشکلات آنها را شناسایی و برطرف کنیم. مشکلات آنها هم کم نیست و ابعاد اجتماعی و اقتصادی دارد. ادامه تحصیل در مقاطع مختلف پزشکی تبدیل به یک معضل شده یعنی وقتی فردی که می خواهد درس بخواند باید در مقاطع مختلف، تعهد خدمت خارج از مرکز را بگذراند و وقتی فوق تخصص می شود، سن او بالا و دارای خانواده است که حتی ممکن است همسر او در شهری دیگر باشد؛ باید این معضلات را به تدریج کاهش دهیم چراکه فشار تحصیلی بیش از حد، منجر به فرار می شود.

ظفرقندی ایجاد محیط کار جذاب برای فارغ التحصیلان و نیروهای انسانی را مهم ارزیابی و عنوان کرد: تامین معیشت فارغ التحصیلان و افزایش تسهیلات از مهمترین اقداماتی است که باید انجام دهیم که تقویت معیشت و تسهیلات، به ماندگاری نیروها کمک زیادی می کند.

وزیر بهداشت بر لزوم تقویت خوابگاه های متاهلین در دانشگاه های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: تقویت این خوابگاه ها علاوه بر نقش مهم در جوانی جمعیت، تسهیل در ادامه تحصیل است؛ در حال حاضر ۴۱ هزار دانشجوی متاهل در دانشگاه های علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند اما کل خوابگاه های متاهلین یک هزار و ۱۶۹ باب است که در بودجه سال آینده، اعتبار مناسبی برای این کار در نظر گرفته‌ایم.

وی با ذکر این آیه از قرآن کریم که « کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ اَصلُها ثابِتٌ وَ فَرعُها فِی السَّماء * تُؤتی اُکُلَها کُلَّ حینٍ بِاِذنِ رَبِّها»، گفت: مسئولیت بزرگ ما این است که بهترین فرزندان این آب و خاک و ملت به صورت امانت در دست ما قرار می گیرند اینکه چطور پرورش دهیم، بزرگ کنیم تا به محصول برسد، کار سختی است و بنا به فرموده امیرالمومنین(ع)، این وظیفه از کندن کوه هم دشوارتر است.

وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: وقتی فرزندی به ما سپرده می شود کار سختی برای پرورش یک محصول، انسانی شریف، فرد عالم، دانشمند و خدوم به کشور داریم و اگر این وظیفه را به خوبی انجام ندهیم در پیشگاه خداوند و مردم مسئول هستیم. امانت داری از فرزندان مردم در دانشگاه ها همانند “کَلِمَهً طَیِّبَهً” ای است که در اختیار ما قرار داده شده و باید طوری تربیت کنیم که همیشه مثمر ثمر باشد.

توجه به کرسی‌های آزاداندیشی 

دکتر مسعود حبیبی در این آیین معارفه با بیان اینکه فرهنگ، امری زیربنایی است، اظهار‌کرد: فرهنگ،، مولفه‌های مانند هویت، نظام اولویت و نظام تصمیم‌گیرب را می‌سازد. فرهنگ، یک نظام از باور‌ها، ارزش‌ها، رسوم و رفتار است که در میان مردم یک جامعه مشترک است.

 

وی ادامه داد: جامعه‌ی اسلامی و جامعه‌ی انسانی، جامعه‌ای است که در آن فرهنگ زیر بنا است؛ چرا که هویت فردی و هویت جمعی ما از فرهنگ نشات می‌گیرد و اساسا هویت جمعی یک ملت و هویت فردی آحاد مردم را فرهنگ شکل می‌دهد.

این فرهنگ، هویت و راهنمای تصمیم گیری و رفتار ماست.

 

معاون فرهنگی و دانشجوی وزارت بهداشت با بیان اینکه فرهنگ، عنصر و مولفه پیوند نسل‌ها است، خاطرنشان کرد: فرهنگ، خمیر مایع توسعه اجتماعی و اقتصادی است. فرهنگ، رفتار و تصمیمگیری‌ها را شکل می‌دهد.

 

حبیبی با بیان اینکه دانشگاه‌ها نه تنها مراکز علمی بلکه مراکز رشد فرهنگی و اجتماعی هستند، توضیح داد: دانشگاه‌ها نه تنها به عنوان مراکز علمی بلکه به عنوان مراکز رشد فرهنگی و اجتماعی، نقش بسیار موثری در شخصیت دانشجویان و شکل‌گیری فرهنگ جامعه دارند.

 

وی با اشاره به نقش فرهنگ در جامعه گفت: فرهنگ، نقش زیربنایی دارد؛ به دلیل اینکه نظام رفتاری انسان‌ها را عیین می‌کند در توسعه اجتماعی و توسعه اقتصادی نقش دارد.

 

حبیبی خاطرنشان کرد: هویت از فرهنگ نشئت می‌گیرد و غیرت ما نسبت به کشور از فرهنگ شکل می‌گیرد. فرهنگ در محیط علمی دانشگاه بارور می‌شود و از دانشگاه به جامعه تزریق می‌شود. دانشگاه‌ها در حفظ این هویت و ارتقا و شکل‌دهی آن نقش کلیدی دارند، چون نخبگان اصلی یک کشور در دانشگاه پرورش می‌یابند.

 

وی افزود: آنچه در دانشگاه می‌آموزیم فقط شخصیت علمی ما نیست، شخصیت فرهنگی ما، شخصیت اجتماعی ما و شخصیت فردی ما در دانشگاه رشد پیدا می‌کند. در دانشگاه بینش پیدا می‌کنیم، در کنار شخصیت علمی، شخصیت فردی، شخصیت سازمانی و شخصیت اجتماعی پیدا می‌کنیم.

 

حبیبی درباره اولویت‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت:

تمام تلاش معاونت فرهنگی دانشجویی این است که اولویت فرهنگی دانشگاه‌ها را بسته به نیاز و شرایط جامعه به گونه ای طراحی‌کند؛ به نحوی که دانشجو در کنار تلاش‌های علمی، بهترین شخصیت فرهنگی و شخصیت اجتماعی و شخصیت فردی و شخصیت سازمانی را پیدا کند . معاونت فرهنگی دانشجویی در دوران اخیر مهم‌ترین اولویت خود را فراهم کردن زمینه فرهیختگی قرار خواهد داد.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ادامه داد: ایجاد فضای لازم برای رشد و ارتقاء اجتماعی نخبگان فرهیخته، وظیفه معاونت فرهنگی و دانشجویی است و با شعار معنویت، عقلانیت، خلاقیت و تکیه بر اصل دانشجو‌محوری، فعالیت‌های تعریف‌شده را پیش خواهیم برد. تمام تلاش معاونت فرهنگی و دانشجویی این است که کارها با محوریت دانشجو انجام شود. معاونت فرهنگی از دانشجویانی که خلاق، با ابنکار و علاقمند می‌خواهد متناسب با نیازهایشان فعالیت کنند و معاونت فرهنگی از آنها حمایت می‌کند. تلاش ما این است به جای تصدی‌گری فرهنگی صرف، از دانشجویان حمایت کنیم و دانشجو‌محوری را مبنای فعالیت‌های فرهنگی قرتر دهیم. در این راه از حمایت و همراهی اعضای هیات علمی و صاحب‌نظران بهره‌مند گردیم و این همان کاری است که ما در جهاد دانشگاهی تجربه نمودیم. صندوق قرض الحسنه دانشجویان ایران، سازمان دانشجویان، مرکز حمایت از محرومان،دبیرخانه انتظار موعود ، دبیرخانه نکوداشت مقام استاد و ده‌ها جشنواره و فعالیت فرهنگی ماحصل اندیشه و تلاش دانشجویان بوده است.

وی درباره اولویت‌های معاونت فرهنگی وزارت بهداشت گفت: تا کنون، محور و اولویت فعالیت‌های فرهنگی احضار شده که این برنامه‌ها با حضور نمایندگان و دانشجویان تکمیل می‌شود. محورها و اولویت‌های احصا شده شامل موارد،

تقویت هویت دینی و ملی و ارزش‌های اجتماعی و سبک زندگی ایرانی – اسلامی؛

ترویج فرهنگ گفت و گو، تفکر انتقادی، و کرسی های آزاد اندیشی؛ توانمندسازی فرهنگی، فکری، و مهارتی دانشجویان و تقویت نگاه آسیب شناسانه، راهبردی، راه حل محور و آینده نگر؛ ترویج فرهنگ عدالت اجتماعی و مشارکت مدنی اجتماعی و فعالیت های خیرخواهانه و اردوهای جهادی؛ ارتقای سلامت روانی و فرهنگی و جسمی دانشجویان؛ و گسترش ورزش همگانی و ورزش قهرمانی در بین دانشجویان؛ حمایت از هنر و فعالیت‌های فرهنگی خلاقانه و ارتقاء روح ابتکار و خلاقیت در آحاد دانشجویان؛ تقویت مشارکت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی؛ ارتقاء اخلاق و فرهنگ رفتار حرفه ای؛ ارتقاء فعالیت های صنفی؛ترویج همکاری‌های فرهنگی بین‌المللی می‌شود.


نظر شما :